Ars demonstrandi, czyli jak z antytezy stworzyć syntezę

Opracowały: Anna Czarnowska i Hanna Wójtowicz.
Zdjęcia: Krzysztof Drzymała

Wystawa Ars demonstrandi to próba artystycznego ukazania matematycznego zapisu praw przyrody, które w większości są nam zupełnie nieznane. W swój skomplikowany sposób opisują one otaczającą nas rzeczywistość, a w wybranej przez nas formie mogą być źródłem interpretacji, które wykraczają poza bezpośredni przekaz.

Na "Święto szkoły" każda klasa zgodnie z tradycją wykonuje własny, bądź też łączony projekt - kawiarenkę, przedstawienie, czy wystawę. Zadanie to jest proste tylko z pozoru. Po klasowych rozważaniach okazało się, że jest mnóstwo koncepcji i wielu pretendentów do zarządzania, a jak wiadomo, "gdzie kucharek sześć...".

W tym roku ratunkiem (od sporów i natłoku organizatorów) dla części 3Fu stała się propozycja prof. Włodzimierza Natorfa, a mianowicie zorganizowanie wystawy - niespodzianki. Fizycy stworzyli jedenaście dzieł, które stanowiły próbę artystycznego ukazania matematycznego zapisu praw przyrody. Wzory, które na swój, nie ukrywajmy, skomplikowany sposób opisują otaczającą nas rzeczywistość, miały w wybranej przez Profesora formie stać się źródłem interpretacji wykraczających poza bezpośredni przekaz. Naszym zadaniem było dobranie odpowiedniej konwencji wernisażu oraz organizacja całości. I tak, wspólnym wysiłkiem, w zwykłej sali lekcyjnej zaprezentowaliśmy ideę fizyczno-matematycznego podejścia do świata.

Aby zaktywizować zwiedzających, ogłosiliśmy konkurs na nalepszy tytuł do obrazu. Autorzy najciekawszych i najbardziej innowacyjnych pomysłów nagrodzeni zostaną owymi dziełami. Jury przyznało także trzy nagrody dodatkowe dla uczniów, którzy wykazali się największą inwencją twórczą, lub których propozycje po prostu najbardziej nas rozśmieszyły.

Mamy nadzieję, że fizyczno-humanistyczny wernisaż spełnił swoje założenia i zaciekawił nie tylko fizyków.

Fizycy:
prof. Agnieszka Twardowska, prof. Włodzimierz Natorf, prof. Michał Rutkowski

Oraz humanistyczna klasa 3Fu:
Hanna Wójtowicz, Annna Czarnowska, Anna Siek, Magda Kanabrodzka, Magda Rębkowska, Zuzanna Grzegorowska, Kamil Cybulski.

Erwin Schrödinger (1887-1961). „Funkcja falowa ? wszystkiego co małe i niezbyt szybkie”. 1926 rok, Zurych. James Clerk Maxwell (1831-1879). „Od pola E przez pole B do pola E, znów do pola B i dalej...”. 1864-1873, King’s College, Londyn. George Green (1793-1841). „Zielony wytrych do równań różniczkowych”. 1828; Nottingham
Oskar Klein (1894-1977); Walter Gordon (1893-1939). „Funkcja falowa ? wszystkiego co małe, swobodne i szybkie”. 1927; prace niezależne, efekt identyczny. Claude-Louis M. H. Navier (1785-1836); George G. Stokes (1819-1903). „Płynnie płynie płynny płyn”; XIX w.; Europa; wynik wieloletniej współpracy Autorów typu post-mortem. Emma Noether (1882-1935). „Masz zachowanie ? masz symetrię”; Getynga; (1930-1932).
Nieznany Autor, przełom XIX i XX wieku. „Jak wykorzystać residua”. „De usu residuorum”. Elise Meitner (1878-1968). „Kropla w morzu atomowego jądra”; 1935; Bergen, Norwegia. Maghnad Saha (1893-1956). „Towarzyskość gazu w ciepłych klimatach”; 1920, Indie.
Brahmagupta (598-670 n.e.). „Korzenie kwadratowego”; 628; Indie Annie Jump Cannon (1863-1941) „Tęcza gwiazd”; 1912, Harvard

Laureaci konkursu "ars demonstrandi"

  1. Prof. Małgorzata Wiśniewska (Towarzyskość gazu w ciepłych klimatach, Maghnad Saha)
    Propozycja tytułu: Międzyplanetarna podróż termicznej fali de Broglie’a
  2. Kamil Cybulski, 3f (Funkcja falowa ? wszystkiego, co małe, swobodne i szybkie, Oskar Klein, Walter Gordon)
    Propozycja tytułu: Szarość nad szarościami
  3. Zosia Roguska, 3f (Od pola E przez pole B do pola E, znów do pola B i dalej…, James Clerk Maxwell)
    Propozycja tytułu: Czysta forma dramatu
  4. Adam Leśniewski, 2e (De usu residuorum ( Jak wykorzystać residua), autor nieznany)
    Propozycja tytułu: Wspomnienia z imprezy
  5. Agnieszka Janiszewska, 2c (Kropla w morzu atomowego jądra, Elise Meitner)
    Propozycja tytułu: Narciarz w poślizgu
  6. Agnieszka Kral, 2c (Masz zachowanie <-> masz symetrię, Emma Noether)
    Propozycja tytułu: Tonący zegarmistrz
  7. Michał Korpalski, 3c (Tęcza gwiazd, Annie Jump Cannon)
    Propozycja tytułu: Pikseloza
  8. Karolina Stosio, 3c - wyróżnienie za tytuł do obrazu Od pola E prze pole B do pola E, od pola B i dalej…
    Propozycja tytułu: Studium na temat natężenia fuksji
  9. Katarzyna Marchewka, 2e - wyróżnienie za tytuł do obrazu Towarzyskość gazów w ciepłych klimatach
    Propozycja tytułu: Wszechświat w stylu ‘Barbie – Ken’
  10. Adrian Barbasiewicz, 3d - wyróżnienie za tytuł do obrazu De usu residuorum
    Propozycja tytułu: Fizyka porcelanowym bożkiem współczesności, czyli dadaizmu ciąg dalszy

A tak wyglądały nasze przygotowania do wystawy w sali 106 i ostateczny efekt.

Przygotowania trwają... Ostatnie poprawki Pierwsi goście
Szczegółowa analiza to podstawa. Odwiedzający wernisaż często wyglądali na lekko zmieszanych Łatwo nie było
Tak to wyglądało :) Hm... Obrazy skłaniały do refleksji nie tylko "typowych" humanistów
2008 - 2017 Copyright @ IX Liceum Ogólnokształcące im. K. Hoffmanowej. Stronę realizuje Halina Roszkowska