Hoffmanowa w Weimarze
Weimar to niewielkie miasteczko,w którym skupiało się jak w soczewce niemieckie życie kulturalne okresu klasycyzmu i romantyzmu. Była to stolica muzyki, literatury, filozofii, mody, malarstwa i architektury. Do dziś pozostało tam wiele śladów po twórcach najlepszego okresu w historii niemieckiej kultury.
Rok 1991 był dla Polski wyjątkowy. Wtedy polska dyplomacja stanęła na nogi. Powstał Trójkąt Wyszehradzki, Trójkąt Weimarski, weszliśmy do Rady Europy, a negocjacje z Komisją Europejską i NATO nabierały tempa. Wszystko to za sprawą ministra spraw zagranicznych Krzysztofa Skubiszewskiego. Tak było dwadzieścia lat temu.
Trójkąt Weimarski powstały z inicjatywy Niemiec był dla Polski sojuszem nobilitującym i dopingującym do rozwoju. Stawiał Polskę obok dwóch najważniejszych państw w Europie, które stworzyły Unię Europejską – Francji i Niemiec. I mimo, że dziś, kiedy wszyscy jesteśmy częścią jednej Europy, Trójkąt po okresie zapomnienia ledwo żyje i jest raczej pieśnią przeszłości, to jest to przeszłość, o której warto pamiętać.

Projekt edukacyjny „Trójkąt Weimarski. Reaktywacja!” ma za zadanie połączyć te dwa oblicza Weimaru. Uczestnicy projektu piszą w „Gazecie Weimarskiej” o politycznym Trójkącie w dwudziestą rocznicę jego powołania i o Weimarze kipiącym nowymi ideami w XVIII i XIX wieku.
Finałem projektu jest wycieczka do Niemiec aby zobaczyć miasto, gdzie tworzył Cranach, Goethe, Bach, Liszt, Schiller, Nietzsche, Velde, Gropius i uszczknąć odrobinę tego inspirującego klimatu, który tam pozostał.

Adam Rębacz
Cel: Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego
Wyjazd: 7.00
Dojazd: 15.00 z minutami
Ilość postojów: 3 (stacja benzynowa, McDonalds, stacja benzynowa)
Warunki pogodowe: słoneczny dzień, chwilami lekkie zachmurzenie

Opis podróży:
Jedziemy, jedziemy, jedziemy, dojechaliśmy.
Późnym popołudniem intensywne zwiedzanie terenów byłego majątku rodziny von Moltke. Niepozorny Dom na Wzgórzu z wielką antresolą wychodzącą na szczere pola. Cztery ściany obciążone losem ludzi i świata.
28 marca 2011
Trasa: Krzyżowa - Weimar
Długość: ok. 432 km
Wyjazd: 9.00
Dojazd: 16.20
Ilość postojów: 3 (stacja benzynowa, stacja benzynowa, stacja benzynowa)
Warunki pogodowe: słoneczny dzień

Opis podróży:
Jedziemy, jedziemy, jedziemy, dojechaliśmy.
Spacer po uliczkach cichego Weimaru. Przed naszymi oczami rozciągają się setki malowniczych perełek architektonicznych, rozświetlonych słońcem. Następnie Muzeum Bauhausu- małe, zbyt małe jak na siedzibę tak fascynującego odłamu modernizmu. Dwie godziny zwiedzania i po wszystkim.

Dom Schillera. Fot. E. Karwowska  Weimarskie zakatki. Fot. E. Karwowska  Muzeum Bauhausu. Fot. W. Glazewska  Weimarskie zakatki. Fot. E. Karwowska  Nasz przewodnik - pan Dieter Rudolf. Fot. A. Rebacz
 Pomnik Adama Mickiewicza. Fot. E. Karwowska  Weimar. Fot. E. Karwowska  Weimar. Fot. E. Karwowska  Weimar. Fot. E. Karwowska  Zwiedzamy Weimar - tu z pania Krystyna Rudolf. Fot. H. Roszkowska
 Przed domem J. W. Goethego. Fot. H. Roszkowska  Widok na wieze zamkowa. Fot. H. Roszkowska  Zamek w Weimarze. Fot. H. Roszkowska  Marktplatz. Fot. H. Roszkowska  To my... Fot. H. Roszkowska
 I po co to dziwne odliczanie? Fot. A. Rebacz  Grupowa kasa na obiad. Fot. O. Wójcik Fot. O. Wójcik  Nasz hostel. Fot. H. Roszkowska  Nasz hostel. Fot. H. Roszkowska
 Zakatki Weimaru. Fot. H. Roszkowska  Zakatki Weimaru. Fot. H. Roszkowska  Drzwi do domu Goethego. Fot. H. Roszkowska  Zakatki Weimaru. Fot. H. Roszkowska  Dom. L. Cranacha. Fot. H. Roszkowska
 Nowy Ratusz. Fot. W. Glazewska  Nowy Ratusz. Fot. H. Roszkowska  Sentencje na domach. Fot. H. Roszkowska
29 marca 2011
Trasa: Weimar-Lipsk
Długość: ok. 130 km
Wyjazd: 12.00
Dojazd: 14.15
Ilość postojów: 0
Warunki pogodowe: słoneczny dzień

Jedziemy, jedziemy, jedziemy. Dojechaliśmy.
Zaraz po śniadaniu udaliśmy się do uroczego parku nieopodal starówki, gdyż pierwszym punktem naszego programu było zwiedzanie domu Franciszka Liszta - niedawno odnowionego według oryginału sprzed lat, otwartego zaledwie od 3 dni. Po południu pojechaliśmy się do Lipska, aby zobaczyć miejsce spoczynku Jana Sebastiana Bacha, znajdujące się w kościele św. Tomasza. Po prawie dwugodzinnej przerwie przez pół godziny spacerowaliśmy wąskimi uliczkami tamtejszej starówki, zatrzymując się przy ciekawszych zabytkach architektury.

Z pania Krystyna Rudolf udajemy sie do domu Liszta. Fot. H. Roszkowska  Park w Weimarze. Fot. O. Wójcik  Park w Weimarze. Fot. O. Wójcik  Instalacja przed domem Liszta. Fot. O. Wójcik  Przed domem Liszta. Fot. A. Rebacz
 Przed domem Liszta. Fot. A. Rebacz  Fot. O. Wójcik  Fot. H. Roszkowska  Fot. O. Wójcik  Fot. O. Wójcik
 Fot. O. Wójcik  Fot. O. Wójcik  Fot. E. Karwowska Fot. E. Karwowska Fot. E. Karwowska
 Kosciól sw. Tomasza w Lipsku. Fot. H. Roszkowska  Portal kosciola sw. Tomasza. Fot. W. Glazewska Kosciól sw. Tomasza w Lipsku. Fot. H. Roszkowska  Kosciól sw. Tomasza w Lipsku. Fot. E. Karwowska  Kosciól sw. Tomasza w Lipsku. Fot. E. Karwowska
 Grób Jana Sebastiana Bacha. Fot. H. Roszkowska  Fot. H. Roszkowska  Fot. H. Roszkowska  Kosciól sw. Mikolaja - Lipsk. Fot. E. Karwowska  Kosciól sw. Mikolaja - Lipsk. Fot. H. Roszkowska
 Alte Börse - Lipsk. Fot. H. Roszkowska  W tym pasazu znajduje sie Piwnica Auerbacha. Fot. H. Roszkowska  Fot. W. Glazewska  Ostatnie zdjecie w Lipsku. Fot. H. Roszkowska  Weimar noca. Fot. H. Roszkowska
 Weimar noca. Fot. H. Roszkowska  Weimar noca. Fot. H. Roszkowska
30 marca 2011
Trasa: Weimar - Warszawa
Długość: ok. 837 km
Wyjazd: 9.15
Dojazd: 23.25
Ilość postojów: 6 może 7 (stacja benzynowa, stacja benzynowa,….)
Warunki pogodowe: słoneczny dzień/bezchmurna noc

Jechaliśmy, jechaliśmy, jechaliśmy, jechaliśmy, jechaliśmy, dojechaliśmy.
Zdjęcia Oli Szubskiej

Zdjęcia Michała Caputy

2008 - 2017 Copyright @ IX Liceum Ogólnokształcące im. K. Hoffmanowej. Stronę realizuje Halina Roszkowska